Keď je ministrom kaderník s ukončenou obuvníckou učňovkou

23. marca 2021, Dagmara Al-Khaldi Mičeková, Nezaradené

Opätovné zrušenie maturít. Žart? Nie! Realita dnešných dní. Ministerstvo školstva pod vedením Branislava Gröhlinga sa rozhodlo, že maturita vlastne ani nie je dôležitá a zakončiť tak štyri roky snaženia a učenia nie je potrebné.

Viacero fundovaných odborníkov už vyjadrilo svoj názor, že je to totálne zlyhanie ministra a nezmysel. Maturitná skúška je overenie si vedomostí, schopností a zručností, ktoré študenti počas štúdia nadobudli. Ide o vyvrcholenie náročnej cesty.

Dnes je doba, kedy chcú byť všetci vysokoškolákmi a záujem o remeslá prudko klesol. Bývalý rektor vysokej školy Eduard Chmelár v televíznej diskusii uviedol že: „Už teraz sa uchádzajú o štúdium na vysokých školách čoraz menej a menej pripravení študenti s obrovskými medzerami v poznatkoch, vďaka čomu dochádza k postupnému znižovaniu kritérií.“ Podľa portálu portalvs.sk máme na Slovensku 35 vysokých škôl, 117 fakúlt a 4991 študijných programov. Málo? Veľa? Aj laická verejnosť vie, že ich kvalita je rôzna. Spochybňovaním dôležitosti maturity vysielame signál, že až taká dôležitá nie je a laťku školskej úspešnosti a dôležitosti kvality štúdia posúvame ustavične nižšie.

Poďme sa na maturitu pozrieť z hľadiska psychológie osobnosti.

Adolescencia patrí medzi kritické etapy života človeka a jej vyvrcholením je dospelosť. Napomôcť k ukončeniu jednej vývinovej etapy a vstupe do novej pomáhajú tzv. prechodové iniciačné rituály a maturita je práve jeden z nich. Úspešným zvládnutím danej úlohy či skúšky v tomto prípade maturity sa mení status z dieťaťa na mladého dospelého rešpektovaného ostatnými dospelými. A toto mimoriadne dôležité jasné ukončenie jednej vývinovej etapy a vstupe do druhej bude chýbať už ďalšej skupine mladých ľudí. V dnešnej zmätenej dobe, plnej pretlaku rôznych informácií sú rituály nesmierne dôležité. Dávajú mladým ľuďom jasný signál kam sa v rámci spoločnosti majú zaradiť, čo za spoločenský status im patrí a aké životné role s ním súvisia.

A práve generáciu mladých ľudí, ktorá si už prvou veľkou prekážkou neprešla posielame do života. Maturitnú skúšku sme obmedzili len na priemer známok. Budú z nich lekári, ekonómovia, politici… Naozaj to chceme?